Traficul rutier este sursa unui sfert din emisiile de dioxid de carbon la nivel european, si reducerea emisiilor provenite de la masinile noi este un semnal pozitiv pentru mediu. Acest lucru este valabil si in Romania dar in ciuda eforturilor autoritatilor de a innoi parcul auto – prin programul Rabla – acesta continua sa se invecheasca.
Emisiile de dioxid de carbon generate de masinile noi inregistrate in 2012 in Romania au fost in scadere cu 11% fata de nivelul maxim al emisiilor atins in 2009. Un factor important care a influentat aceasta scadere este progresul tehnologic care face masinile in general sa fie mai eficiente deoarece asta se cere la nivel global. Interesant de mentionat ar fi faptul ca si criza economica a impins multi soferi sa se orienteze spre modele de vehicule cu un consum mai redus.
Un alt lucru care a ajutat putin cu aceasta scadere in nivelul emisiilor este ca numarul de automobile pe motorina noi a fost mai mare, si acestea emit mai putin CO2 decat cele pe benzina. Pe de alta parte, emisiile motoarelor diesel vin cu o concentratie mai mare de alte substante nocive cand sunt comparate cu cele pe benzina.
In ceea ce priveste masinile cu motorizare complet electrica – care genereaza zero emisii in mod direct – ei bine parcul auto din Romania are doar sapte modele, cinci inregistrate in 2011 si doua in 2012. Statul roman sprijina achizitionarea de masini electrice cu 2.500 de euro, dar aceasta suma nu acopera decat o foarte mica parte din pretul ridicat al unui astfel de vehicul – preturile acestora se invart in jurul a 36.000 de euro.
Dar diferiti reprezentanti ai unor companii se asteapta ca vanzarile de masini electrice sa porneasca anul asta cu cateva zeci de unitati.
Din pacate, deciziile luate de catre autoritati in privinta noului timbru de mediu nu par sa promita imbunatatiri pentru parcul auto care continua sa imbatraneasca.