Guvernul compenseaza penalitatile pe care Ford trebuie sa le achite, ca parte dintr-un compromis cu firma, dupa ce aceasta s-a adresat Curtii de Arbitraj. Ford ar fi trebuit sa achite penalizari pentru nerealizarea la Craiova a numarului de masini la care s-a angajat, precum si daune de mediu.
Guvernul a ales sa mearga cu acest compromis argumentand faptul ca ar fi fost necesar un oarecare efort bugetar pentru a angaja avocati pentru a se judeca precum faptul ca un proces ar ‘distorsiona’ climatul investitional romanesc.
In 2007, grupul american a preluat Automobile Craiova de la statul roman, platind suma de 57 de milioane de euro pentru 72,4% din actiuni. Contractul de privatizare stipula ca investitorul se obliga sa realizeze pana la data de 19 martie 2012 investitii tehnologice si de mediu in valoare de 675 milioane de euro precum si un volum de autovehicule de aproximativ 250.000 de unitati.
Conform autoritatilor romane, programul investitional a fost realizat, dar din cauza crizei economice, Ford a cerut ajustarea numarului de autovehicule pe care ar fi trebuit sa le produca, dar si proportional reducerea volumului ajutorului de stat pentru investitii. Dar si in aceste conditii, investitorul american era obligat sa achite o penalitate care reprezenta 25% din pretul actiunilor achizitionate, in acest caz 14,25 milioane de euro.
Intriga s-a ingrosat cand la inceputul lui 2013, Ford a invocat ‘pretinse pierderi de mediu’ ulterior privatizarii, prin contaminarea panzei freatice, si a actionat in judecata Romania la Curtea de Arbitraj International de pe langa Camera Internationala de Comert de la Paris, cerand despagubiri de 15 milioane de euro, o suma apropiata de suma pe care trebuia s-o achite ca penalitati statului.
Ca rezultat a acestei potentiale probleme, Guvernul a mandatat ca AAAS sa incheie cu Ford un act aditional la contractul de privatizare, prin care se stabileste un mecanism de compensare partial si decontare a unor creante reciproce intre stat si investitorul american.