Industria auto romaneasca evaluata la 17 miliarde de euro

Conform datelor de la Asociatia Constructorilor de Automobile din Romania – ACAROM – industria auto romaneasca, sustinuta de uzinele Dacia si Ford, care au rulat cumulat anul trecut 5.2 miliarde de euro, alaturi de cele peste 600 de companii producatoare de componente, a urcat in 2013 cu aproximativ 20% la aproape 16 miliarde de euro.

In acelati timp, piata a inregistrat si o oua scadere, ajungand la un volum de 57.700 de masini noi inmatriculate pe durata lui 2013, o scadere de aproape 13% fata de 2012 dar importurile de masini secon-dhand au crescut cu 27% in ciuda regandirii taxei de poluare si inlocuirea acesteia cu timbrul de mediu.

De fapt se poate argumenta cu timbrul de mediu a dat inapoi piata de autovehicule autohtona cu 20 de ani permitand importul de masini poluante cu standarde Euro 1 si 2 in timp ce programul Rabla a permis casarea masinilor mai vechi de 20 de ani care oricum circulau foarte rar sau deloc.

Adevarul este ca piata auto locala are un potential de crestere mult mai mare fata de media europeana dar masurile implementate in ultimii ani menite a impiedica importurile de masini vechi au esuat lamentabil.

Guvernul a decis introducerea de la 1 aprilie a unei accize noi, de 7 eurocenti pe litru de carburant, pentru a sustine bugetul cu aproximativ 500 de milioane de euro annual. O suma care pare mare dar cand ne gandim ca in ultimii trei ani statul a pierdut peste 850 de milioane de euro din neincasarea TVA-ului pentru masinile importante la mana a doua, nu mai este la fel de mare.

S-ar putea incerca repararea problemelor de mai sus prin legi noi create cu mai multa logica dar problemele de fond ale pietei nu vor fi rezolvate daca Romania nu reuseste sa accelereze atragerea fondurilro europene, astfel incat sa se imbunatateasca infrastructura si ca mediul business si cel al constructiilor sa sustina vanzarile de masini noi.

Share
Acest articol a fost publicat in Blog.