Desi in ultimii ani statul roman a reusit sa puna pe harta tarii cateva petice de autostrazi pe ici si colo – acestea inca nereusind sa se adune de o autostrada – anul curent promite sa fie considerabil mai sarac la capitolul inaugurari de sosele, desi este un an electoral.
Conform estimarilor Companiei Nationale de Autostrasi si Drumuri Nationale din Romania – CNADNR – doar 60 de kilometri de autostrada vor fi deschisi anul acesta.
Dan Sova – ministrul transporturilor – alaturi de CNADNR – au planuri majore pentru 2020, planuid sa livreze circa 1.800 de kilometri de autostrazi pana atunci.
Totusi aceasta declaratie este intalnita de scepticism din partea Adrianei Iftime – vicepresident al patronatului Societatilor din Constructii si director executiv al Federatiei Patronatelor Societatilor din Constructii. Aceasta considera aceste planuri mai mult declararii politice deoarece precedentele legate de constructiile de autostrazi din tara nu sunt sunt semne cum ca acest lucru ar fi posibil.
Trecand totusi peste planurile de pe hartie, una dintre cele mai importante intrebari este cum ar putea finanta CNADNR constructia a 1.800 de kilometri de autostrazi pana in 2020. Ministrul Transporturilor a spus ca pe langa diverse fonduri europene – care for insuma in jur de 6 miliarde de lei – statul se va folosi si de banii din acciza suplimetnara la carburant care a intrat in vigoare de la 1 aprilie. Ideea fiind ca fondurile colectata din acciza in acest an sa fie folosite in anii urmatori pentru constructia autostrazilor.
Necesitatea constructiei de autostrazi in Romania vine in contextul in care traficul a crescut de aproximativ patru ori in ultimul sfert de secol si infrastructura deja existenta este mai mult decat intrecuta. Acest fapt este un dezavantaj atat pentru dezvoltarea interna si schimbul fluid de materiale si produse dar este si un dezavantaj masiv la nivel de investitii straine deoarece firmele straine tind sa evite Romania din cauza infrastructurii subdezvoltate, in ciuda puterii de munca educate pe care o gasesc la noi.