Autostrada costa de zece ori mai mult la noi decat la bulgari

O discrepanta interesanta iese la iveala atunci cand comparam preturile pentru diferite tronsoane de autostrada de la noi cu cele de la vecini.

In tarile din regiune, un kilometru de autostrada poate ajunge sa coste si 2,2 milioane de euro, cum este cazul autostrazii Stara Zagora-Karnobat din Bulgaria, in timp ce cea mai ieftina autostrada de la noi este Timisoara-Arad care a costat 3,5 milioane de euro pe kilometru. In acelasi timp in Ungaria, un tronson de 32 de kilometric intre Szeged si Mako a costat 6,6 milioane de euro pe kilometru dar in Polonia un kilometru de autostrada poate costa si 30 de milioane de euro – in cazul unei portiuni care trece prin apropierea capitalei Varsovia. In contrast cu cel mai scump tronson de autostrada construit la noi in ultimii ani, Gilau-Campia Turzii-Turda care a costat 23 de milioane de euro pe kilometru.

Acesta este un exemplu extrem, dar autostrazile noastre tind sa coste in medie mai mult decat la vecini. Spre exemplu, una dintre cele mai scumpe autostrazi este Bucuresti-Moara Vlasiei care a costat 8,2 milioane de euro pe kilometru. Desi aceasta a fost construita in zona de campie, a fost mai scumpa decat tronsonul Lugoj-Deva, construit in zona de deal, care a costat 5,8 milkioane de euro pe kilometru.

Explicatia pentru aceasta diferenta de pret este ca relieful influenteaza pretul autostrazii, dar diferentele de pret provin in mod special din solutiile tehnice de adaptare care apar pe parcursul lucrarii.

Traducerea acestor cuvinte spune ca o autostrada la campie – desi ar trebui sa coste cel mai putin deoarece suprafata este mai nivelata – poate ajunge sa coste mai mult decat una la deal daca natura terenului de fundare la campie va necesita consolidarea solului.

Acum devine mai interesanta problema deoarece standardele de cost pe care Ministerul Transporturilor le-a impus in 2010 sunt dupa cum urmeaza:

–          Un kilometru de autostrada la campie nu trebuie sa coste mai mult de 3,8 milioane de euro;

–          Un kilometru de autostrada la deal, nu mai mult de 4,9 milioane;

–          Un kilometru de autostrada la munte, nu mai mult de 6,1 milioane.

Aceste standarde totusi nu includ si constructia de poduri, pasaje, viaducte, tuneluri samd, dar chiar si asa, acele standarde sunt in mod normal intrecute de catre autostrazile de la noi din tara.

Share
Acest articol a fost publicat in Blog.