
In luna iulie 2013, piata auto romaneasca a atins nivelul de 7.105 de autoturisme, conform datelor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile – APIA. Acest numar este in crestere cu 27% fata de perioada similara a anului trecut.
Iulie a fost prima luna din 2013 in care vanzarile au crescut, dar nu au fost suficiente pentru a aduce piata auto in verde; in primele sapte luni piata de fapt s-a contractat cu 13% comparativ cu acelasi interval din 2012.
Si cand luam in considerare aceasta crestere, s-a ajuns ca lunar in Romania sa se vanda masini cat intr-o singura saptamana din 2008. Ca o comparatie, in iulie 2008 se vindeau aproape 29.500 de autoturisme, piata curenta fiind cu 76% mai mica decat in urma cu sase ani.
In continuare este clar ca vanzarile sunt sustinute de achizitiile realizate de catre persoanele juridice – acestea reprezentand 76% din piata la nivelul primelor sapte luni.Vanzarile catre persoane fizice au reprezentat doar 24% din total pe fondul inceperii tarzii a programului Rabla precum si al accesului dificil la credite. In primele sase luni procentul era de 19% conform oficialilor APIA.
Odata cu inceperea achizitiilor realizate prin programul de casare, raportul dintre persoanele fizice si cele juridice s-a echilibrat, la 47% fizice si 53% juridice. In acest an Rabla a demarat in iunie, fata de aprilie in 2012, iar luna iulie a fost prima luna intreaga in care s-au vazut rezultatele.
Pe de alt parte, anul trecut in mai, la acea vreme prima luna completa dupa pornirea programului, vanzarile de autovehicule noi urcau spre 8.500 de unitati vandute.
APIA a sustinut forma actual a timbrului de mediu si subliniaza in continuare faptul ca piata locala se confrunta cu un ‘impact negativ al importului masiv de vehicule rulate’.
Aceste declaratii vin in contextul in care luna iulie 2013 a vazut un nivel maxim de importuri de masini second-hand din ultimii trei ani.