Cel mai nou pod peste Dunare – podul Calafat-Vidin – a fost inaugurat zilele trecute, ceremonia de inaugurare avand loc pe malul bulgaresc din moment ce bulgarii au fost cei care au avut cea mai mare contributie financiara la proiect.
Podul alb ca varul va fi numit ‘Noua Europa’ si se doreste sa ofere o alternativa pentru transporturile terestre intre centrul Europei si Bulgaria, Grecia sau Turcia.
Legaturile intre cele doua tari au fost mereu stranse, dar acum se va putea face mai rapid transportul de marfuri in volum mare. Companiile mari care au fabrici in sudul Romaniaei spun ca noul pod le va ajuta sa-si optimizeze o parte din costuri, dar si acestia tin sa mentioneze ca podul nu face decat mai importanta dezvoltarea infrastructurii rutiere locale, fie prin reabilitarea drumurilor principale, dar mai importanta si utila fiind o autostrada in sudul tarii.
Un exemplu bun ar fi reprezentatii Ford care produc la Craiova in jur de 7.000-8.000 autovehicule lunar, dar exporturile catre sudul continentului – Bulgaria si Grecia – sunt doar de ordinal zecilor, maxim cateva sute de unitati in fiecare luna. Ei au spun ca podul Calafat-Vidin nu va avea un impact direct asupra lor si ca o autostrada intre Craiova si Pitesti ar fi de departe un proiect de infrastrucutra mult mai util pentru livrarile lor.
A fost nevoie de sase ani ca podul “Noua Europa” sa fie gata, o perioada de timp care ar fi trebuit sa fie mult mai mica dar din cauza nenumaratelor neintelegeri intre statul roman si bulgar, fie in legatura cu locul amplasarii, fie cu structura solului, toate acestea contribuind la amanarea termenului de deschidere a podului.
Pentru putina perspectiva trebuie sa mentionam faptul ca in urma cu 60 de ani, in 1954, “Podul Prieteniei” de la Giurgiu-Ruse a fost construit in doi ani si jumatate, iar in urma cu 1.900 de ani, Podul lui Traian de la Drobeta, construit dupa planurile arhitectului Apolodor din Damasc, a fost construit in doar doi ani, intre 103 si 105. Interesant cum avansul tehnologic nu conteaza daca nu exista vointa politica adevarata.