Renault ar putea muta o parte din productia Dacia inspre Maroc

Uzina-Dacia-Mioveni - Renault ar putea muta o parte din productie inspre Maroc

Am discutat in urma cu cateva zile despre o concurenta interna intre fabricile Renaul Dacia, si despre cum si ce ar trebui sa faca fabrica de la Mioveni pentru a-si continua activitatea. Din pacate angajatii de la Mioveni au alte ganduri si in urma protestelor care au survenit in urma noului contract colectiv de munca, se prea poate ca Renault sa decida sa mute o parte din productie in Maroc.

Cel putin cam acesta este rezumatul declaratiilor facute de catre Constantin Stroe, vicepresedintele Automobile Dacia care a iesit in fata pentru prima oara in ultimii zece ani pentru a interveni in discutiile dintre Sindicatul Automobile Dacia – SAD – si conducerea companiei. El a mai spus ca protestul afecteaza competitivitatea fabricii din Mioveni in comparatie cu cea din Maroc, si mutarea unei parti importante a productiei catre Maroc ar putea fi o turnura periculoasa, si foarte posibila adaugam noi.

Se pare ca angajatii SAD nu sunt complet constienti de faptul ca Renault are acum mai multe capacitati de fabricatie disponibilie la nivel european, si ca piata europeana propriu-zisa a pierdut cateva milioane de unitati in ultimii ani, si acest lucru se asteapta sa continue pentru urmatorii trei-patru ani.

Un protest similar – o greva de trei saptamani – a avut loc si in 2008 cand SAD a cerut cresteri salariale, dar pe vremea aceea Renault nu dispunea de o a doua uzina Dacia in Maroc. Uzina din Maroc nu este mai eficienta decat cea din Romania doar din cauza costurilor logistice – se afla la doar 22 km de Spania – dar si prin faptul ca este considerabil mai accesibila din punct de vedere al costurilor fortei de munca. Un operator pe linia de la Mioveni castiga undeva in jur de 500 de euro, in timp ce in Maroc, un angajat pe acelasi post castiga doar 250 de euro.

Stroe a mai spus ca Renault are in prezent o capacitate de aproape 700.000 de masini anual care nu este utilziata in Franta, din cauza scaderii pietei europene, si nu doar ei incep sa-si mute productia inspre Turcia.

Trebuie sa tinem minte ca Renault au venit intai in Romania pentru costurile scazute ale fortei de munca, si apoi s-au indreptat spre Maroc si India; in momentul actual fabrica de la Mioveni este cea mai ‘scumpa’ dintre cele trei uzine Dacia, si protestatarii doresc sa o faca mai scumpa.

Ramane de vazut daca se va ajunge la un consens intre cele doua parti fara ca Renault sa-si mute productia, ceea ce va duce la probleme mult mai mari la Mioveni decat niste cresteri salariale insuficiente.

Share
This entry was posted in Blog and tagged , . Bookmark the permalink.