Am discutat de curand despre prezentul foarte sarac in autostrazi dar planurile marete ale ministrului transporturilor, asa ca astazi ne vom arunca o privire mai in detaliu asupra propusei autostrada peste munti.
Guvernul Ponta a schitat planul conform caruia pana in 2020 nu doar una, ci sase autostrazi vor traversa Muntii Carpati, astfel facand legatura intre regiunile istorice ale tarii. Este interesant cum din 1972 – cand a fost deschisa prima autostrada Bucuresti-Pitesti, pana in present, Romania nu a reusit sa termine nici macar o sosea de mare viteza peste munti.
Guvernul Ponta are planuri marete pentru infrastructura rutiera: cate doua autostrazi peste Carpatii Occidentali si Orientali, o autostrada peste Carmapii Meridionali si icna una intre Meridionali si Orientali. Acestea sunt planurile ‘pe hartie’ si se doreste ca toate aceste constructii sa fie gata in urmatorii sase ani, desi majoritatea dintre ele nu ai nici macar studii de fezabiltiate facute.
Oricine a trait in Romania post-decembrista stie totusi sa faca diferenta intre realitatea vietii de zi-cu-zi si realitatea unui an electoral.
Trecand totusi peste scepticismul motivat, o autostrata peste munti este una dintre cele mai asteptate lucrari de infrastructura din tara. Precedentele nu sunt foarte promitatoare, construirea autostrazii Comarnic-Brasov este blocata de aproape un deceniu, statul nereusind s-o demareze nici in concesiune nici in partenriat public-privat. Acum se incearca pentru a treia oara construirea autostrazii alaturi de investitori privati, acestia din urma fiind alesi dar acestia nu au venit si cu o solutie de finantare.
O alta autostrada peste munti foarte asteptata este Sibiu-Pitesti, aceasta fiind ceruta si de cel mai mare exportator pe plan local – producatorul auto Dacia-Renault.
In total guvernul Ponta promite o retea de 2.440 de kilometri de autostrazi pana in 2020, respectiv cu 1.800 de kilometri mai multi decat in prezent.