Campania de “branding” national este un proces important pentru orice tara sau cultura care doreste sa se impuna prin metode de “soft power” (adica sa isi ateste puterea din punct de vedere cultural). Este o metoda isteata de a arata ca esti relevant si popular.
Coreea de Sud este un exemplu relevant de branding national de succes. Prin promovarea companiilor locale, dar si a limbii, bucuatariei si traditiei (in special in telenovele si alte productii culturale), coreenii arata ca sunt jucatori redutabili pe piata mondiala.
Totusi, articolul nostru se refera la Romania si la ceea ce putem numi Romanian Brand. PIB-ul sau coordonatele geografice nu sunt unicii parametri dupa care judecam o tara. Reprezentam o tara mai ales in functie de simbolurile sale. In prezent, cele mai graitoare brand-uri romanesti sunt Dracula, Nadia, Hagi, Transilvania, Bitdefender si campioana de tenis Simona Halep – poate cel mai “mare roman” din punct de vedere al popularitatii la ora actuala.
Asadar, aceasta este imaginea pe care Romania o proiecteaza in afara. Sa analizam si situatia brandului insa pe plaiurile mioritice. In tara, o mana de branduri romanesti, multe din care au pornit de la un concept antreprenorial destul de simplu, au ajuns egalii companiilor straine consacrate. Astfel, grupul Romaqua, care detine apa minerala Borsec, este lider pe piata, extinzandu-si productia si spre sucurile Giusto si berea Albacher. In constructii si materiale, Dedeman sau Arabesque au cifre de afaceri impresionante.
Cat despre brandurile care si-au pastrat originile nationale in nume, acestea sunt usor de identificat; toate au particula “rom”: Petrom, Tarom, Rompetrol, Asirom, Polirom, Romgaz sau pur si simplu Rom (fabrica de ciocolata).
Dintre toate brandurile locale, cele mai puternice (despre care am mai vorbit in trecut) sunt Automobile Dacia, Petrom, Rompetrol si Romgaz, urmate de jucatori precum Altex, Ursus, eMag sau RATB.
Ce aspect face o tara ceea ce este? Pana vom afla raspunsul, e important de retinut ca Romanian Brand este un proiect in continua desfasurare.